Kvinnoförbundet i Sibbo

Trumpen politik också i Sibbo

26 Nov , 2020, 19.50 micaelaerikaroman

Sannerligen, en sprittande rubrik på det första inlägget! Den trumpna inledningen till trots – välkommen med att läsa!

Gruppen bakom den här bloggen, det är medlemmarna i Svenska Kvinnoförbundet i Sibbo. Vi kommer att skriva om vardag och politik ur våra olika perspektiv och först ut vid tangentbordet är undertecknad, Micaela.

Jag har varit till och med lite för fascinerad av det amerikanska presidentvalet och har under den tid jag följde valet ofta funderat på varför de senaste fyra åren varit så spännande – skrämmande är kanske ett mer lämpligt ord – och landat på att det i mitt fall beror på att den avgående presidenten haft ett så otroligt och osunt inflytande. Också på oss i Sibbo.

”Either you are with us, or you are with the terrorists.” Orden är uttalde av George W. Bush efter terroristattackerna 11.9.2001. Det är kanske i de orden vi kan hitta roten till den tudelning av allt, allt från världen till mindre samhällen, vi ser i dag. Kanske det var det som bidrog till Donald Trumps framgång, att han är expert på att få folk att slåss mot varandra.

Den här indelningen, i vi och de, är något som brett ut sig i dagens samhälle, också i våra hemknutar, i Sibbo. Det är inte bara tudelningen Trump har bidragit till. På den stora arena han har spelat på under de fyra senaste åren, har han också genom att föregå som ett ”gott exempel” signalerat att det är okej att säga vad som helst, använda hur fula och kränkande ord som helst om vem som helst. Fulast har han hela tiden uttryckt sig om ”dem”, dem han uppfattat som motståndare, dem han uppfattat vara av annan åsikt, dem han kanske innerst inne insett vara klokare än vad han själv är.

Det ska konstateras, att min politiska erfarenhet är kort, mycket kort. Men, redan under dessa fyra första år har jag uppfattat en förändring i sättet vi förtroendevalda för oss och uttrycker oss. Under det här senaste året har uppdelningen i till exempel fullmäktige allt tydligare övergått till ett ”vi mot dem”. ”Dem”, det är olika från gång till gång, ibland beroende på sak som avhandlas. Det som tidigare var ett samarbete för kommunens invånares bästa, har övergått till en kamp om att själv vinna, oavsett fråga.

Det som kommer med en tudelning av detta slag, en strävan att vinna frågor oavsett utgång, är inte alldeles sällan ett språk och beteende som är allt annat än respektfullt, värdigt eller vänligt. Skrev en kolumn om detta för de tysta och lugna mellandagarna mellan jul och nyår i fjol (Sipoon Sanomat 27.12.2019) där jag bland annat lyfte upp sättet att förhålla sig till sina fullmäktigekolleger, bland annat skrev jag några rader om ordval under behandlingen av budgeten. Det gjorde jag utan att nämna namn eller partitillhörighet i kolumnen.

I följande nummer av tidningen fick jag verkligen svar på mina funderingar. I flera olika insändare, signerade inte bara med namn utan också partitillhörighet, blev jag bland annat kallad lögnare.

Man påstod i svaren på min kolumn att jag gick fram med ”fake news” – och det, det kanske låter lite bekant?

(Jag lät anklagelserna då falla tyst till marken och påminde mig om det fantastiska finska ordstävet ”se älähtää johon kalikka kalahtaa”. )

Om ni inte är med oss är ni mot oss, så kan man översätta president Bushs ord efter terroristattackerna. Hur mycket mer lockande och bärande skulle det inte vara att inte köra den trumpna vägen, i stället välja en Sibbostig och säga ”Tillsammans kan vi göra mycket bättre”?

Micaela Röman

,